First week placement - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Debbie - WaarBenJij.nu First week placement - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Debbie - WaarBenJij.nu

First week placement

Blijf op de hoogte en volg Debbie

02 Maart 2014 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Zo, de kop is eraf. De eerste week stage (van de zes) zit erop. Een week met veel nieuwe indrukken, een kleine momentjes van stress, maar gelukkig de week goed kunnen afsluiten.

De school waar ik stage loop is Loughview Intergrated Primary & Nursery school. Een "openbare basisschool" dus, wat best bijzonder is hier. De meeste scholen zijn namelijk Katholiek of Protestants. Hier hebben we een mix van alles. De school is "pas" 20 jaar oud en opgericht door ouders van kinderen die geen religie hadden, of niet wilden kiezen welke school ze zouden gaan.
Ik bedank die ouders nu alvast, vooral voor het uitkiezen van de plek. Wat een prachtig uitzicht! Het is boven op een berg, zo hoog dat ik zelfs mijn oren moet klaren als ik naar boven en naar beneden rijd!

De school heeft ongeveer 450 leerlingen. Bij het aannemen van leerlingen proberen ze elk jaar zo'n 40% katholieken, 40% protestanten en 20% overigen aan te nemen, om die diversiteit in de school te houden.

Mijn stage is in in year 4. Dat is ongeveer hetzelfde als groep 4 bij ons. 31 kinderen (!), de meester van onze klas heet Mr. McKeefry en er is een onderwijsassistente die Mrs. McGattrick heet. Of eigenlijk is ze niet echt de onderwijsassistente, want ze is de speciale hulpleerkracht voor 1 van de kinderen. Hij heeft Asperger en zij helpt hem al 3 jaar op deze school. Ze is dus continu in de buurt, in de klas, op het speelplein, tijdens de lunch..
(Mijn klas is trouwens een klas met veel kinderen met special needs. Interessant dus maar wel een uitdaging.)

Het onderwijssysteem op deze school is anders dan op andere scholen in Noord-Ierland, dus ik zal er wat over vertellen, maar echt een goed beeld van het systeem in Ierland/UK krijg je er dus niet van.
Maandag zijn we begonnen met een gesprek met de directeur (echt een hele aardige man!) en een rondleiding door de school. Het was leuk toen hij een klas inliep en zei, dit zal er wel een beetje hetzelfde uitzien als bij jullie? Eeeehm.. nou.. ik wist niet waar ik moest kijken. Er is geen muur meer te zien, zoveel hangt er aan de muren! Echt een rustige leeromgeving is het niet, maar goed. Daarnaast zit iedereen aan dezelfde hoogte tafels en hebben ze dezelfde stoelen. Wat betekent dat veel kinderen niet eens met de voeten bij de grond komen en voor veel kinderen is de tafel veel te hoog! Erg jammer om te zien, in zo'n goed ontwikkeld land.
Wat ik meteen aan het begin van de week merkte is dat de structuur in de dagindeling ver te zoeken is. De break en lunch zijn op een vast tijdstip, maar voor de rest lijken ze maar wat te doen. Bij ons in de klas zit het zo:
De lessen zijn ongeveer 15-20 minuten. Dit houdt in: instructie van 10 minuten (waarbij de kinderen altijd op het kleed op de grond zitten, zie foto's), waarna de kinderen naar hun plek gaan. Daar oefenen ze vaak op kleine whiteboardjes wat ze net hebben geleerd. Een sheet waarop ze het onderwerp nog eens kunnen oefenen wordt in het huiswerkboekje geplakt en gaat mee naar huis. Er wordt dus weinig echt gewerkt in werkboekjes of schriftjes. Sowieso hebben ze geen tekstboeken waar ze bijvoorbeeld tijdens aardrijkskunde of geschiedenis in lezen. Taal en rekenen doen ze aan de hand van spelletjes en werkbladen, de andere vakken worden geïntegreerd in thema's. In onze klas is het thema pirates / journeys / discovery. Alles wat geleerd moet worden, wordt hier dus omheen gebouwd.
Alles wat geleerd moet worden, ja daar zeg je me wat. De druk die in Nederland te voelen is om de stof die gedaan moet worden (vanwege toetsen) is hier ver te zoeken! Ze hebben geen toetsen, dus wat vandaag niet is komt morgen, en wat deze week niet komt, ach dat doen we volgende week wel. Heerlijk lijkt me, maar een beetje vreemd vlak na zo'n stage in Nederland. Doordat er niet zoveel druk is, is er ook veel tijd voor (leerzame) spelletjes, liedjes en filmpjes.

Na 3 dagen observeren heb ik donderdag mijn eerste twee lessen gegeven (ik moet er 2 per dag, en ze zijn er hier best streng in). In Nederland is het zo dat een buitenles vaak pas later wordt gegeven door een stagiair, als je een beetje bent gewend. Nou, hier mocht ik meteen naar buiten. En wel mijn eerste les!
Tijdens rekenen leren ze over de compas, dus zijn we naar buiten gegaan, hebben we compassen getekend op het plein en hebben we elkaar instructies gegeven met de compasspoints (sorry, soms zit een Engels woord er zo in, dat het in het Nederlands niet klinkt voor mij).
Tijdens de tweede les gingen we kijken waar Nederland ligt op de kaart. Aangezien ze nog weinig besef hadden van wat nou plaatsen/landen/werelddelen zijn (wat ik niet zo vreemd vind in groep 4), hebben we eerst naar de kaart van de wereld (!) gekeken en de continenten. Daarna zijn we met Google Earth gaan kijken naar bekende plekken voor de kinderen (Ierland, Belfast), waar de Pirates of the Carribean vandaan komen en waar India ligt (kindje in de klas komt daar vandaan). En uiteraard natuurlijk Nederland.
**Goed om te weten. Ze leren hier alles veel eerder dan bij ons. Zo leren ze bij de kleuters al lezen en leren ze over vormen en 3d vormen.**
Vrijdag heb ik de kinderen leren tellen in het Nederlands (de G en de R zijn toch wel erg lastig) en hebben we schatkaarten gemaakt.

Okee, ik moet maar eens af gaan ronden. Om dan af te sluiten heb ik gister met de twee finse meiden geshopt. Ben ik met Yasmein en haar ouders (die hier zijn dit weekend) bij ChinaChina gegeten en hebben we vandaag de City Tour met de rode bus gemaakt. Mooie plekken gezien zoals het Parlementsgebouw, veel muurschilderingen over de historie en belangrijke oude gebouwen.
Na een drukke week nog weinig rust gehad, dus terwijl Yasmein met haar ouders naar Cave Hill gaat, zit ik lekker thuis bij te komen.

Morgen weer ons stageritme in: ontbijt - stage - diner - lessen voorbereiden en printen - slapen.

Fijne zondag allemaal!
Liefs


  • 02 Maart 2014 - 23:24

    Ria Wonnink:

    nu debby je hebt het wel druk maar het lijkt me ook wel intresant om zo de verschillen van de leerplicht te ondergaan zo heel anders dan hier maar de kinderen leren toch wel snelals ze al zo klein leren lezen en rekenen dat begint hier pas in groep 3 maar je hebt het wel naar je zin en de tijd gaat snel het is al weer maart dus nog maar een goeie 8 a 9 weken en dan is je stage al weer af gelopen
    nu geniet nog van deze tijd en heel veel plezier met je collega studenten
    gr ria en wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Van 24 januari tot 7 juni in Belfast. Stranmillis University College, Primary teaching.

Actief sinds 26 Dec. 2013
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 5377

Voorgaande reizen:

24 Januari 2014 - 10 Juni 2014

Minor in Belfast

Landen bezocht: